söndag 18 mars 2012

Egen skapande uppgift 3 120315

Funderar och funderar på vad jag ska göra. Av vad? Efter stor beslutsångest bestämmer jag mig för att
dra fram allt möjligt material ur skåp och lådor. Det här är det roligaste sättet att arbeta skapande tycker
jag. Fantasin sätts igång av mångfalden av material och man kan bara ge sig hän och skapa!
Utan en färdig tanke på ett specifikt resultat. Och det är så kul! Jag tar en virkad duk och får syn på ett paketsnöre. Kanske kan jag fläta in det i duken? Behöver nog ett papper som stöd och bakgrund.
Den virkade duken syns inte riktigt mot det papper jag har valt, hittar en bit turkos papper som jag skjuter
in mellan duk och bakgrund. Paketsnöret står ut, vill inte sitta fast i duken när jag knyter fast det. Klistrar
fast det på papperet med limstift. Sen lägger jag till en tygknapp, två sidenblommor, ett gult band, en souvenir från en fjällresa och trycker till sist med schablon två svarta rådjur.

Att lära barn nyskapa på det här sättet har jag testat ofta i skolan med 7-12 åringar. Det har varit helt
fantastiskt att se deras skaparglädje. Jag tror att just det att de slipper alla prestationskrav på en vald
färdig produkt gör det här sättet att skapa så befriande. Jag tror nog att det fungerar även med yngre barn.

1 kommentar: