fredag 17 februari 2012

Reflektion kring den pedagogiska miljön och dess betydelse för det skapande arbetet.

Om jag tänker på miljöerna jag sett hos mina basgruppsmedlemmar på Molinsgatan och Hakefjord.
Sen på miljön på Solgläntan och de besök jag gjorde i Guastalla så känner jag som vuxen att jag blir glad,
inspirerad och nyfiken. Överraskad många gånger.

" Hur vi pedagoger ordnar miljön på förskolan säger något om vad vi har för uppfattning om förskolans
roll, barn och barns lärande"  Ann Åberg Hillevi Lenz

Det är inte bara det att allt står framme i ateljén och är estetiskt tilltalande. Det har förstås en stor betydelse
för det skapande arbetet och för kreativiteten och fantasin.
Men, för mig är det hela den pedagogiska miljön och hur den är utformad som bidrar till lusten att skapa.
Att miljön lyckas inspirera och inbjuda till lärande. Att det finns material att utforska och förundras över.
Att man när man kommer in i ett rum direkt ser vad man kan använda det till. Men samtidigt att det är
föränderligt och tillåtande.
Det måste, tänker jag, göra stor skillnad att man då man byggt  upp en stad av klossar och annat material får låta det stå kvar och kanske fortsätta med det nästa morgon när man kommer till förskolan.
Allt detta tillsammans tror jag främjar lusten att att skapa och har stor betydelse för det skapande arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar