tisdag 8 november 2011

Dokumentation kring projektarbete 111103

Mia visar ett projektarbete från Solgläntans Förskola i Hisings Kärra om såpbubblor/bubblor.
" Som du lyssnar får du svar... Vad lyssnar jag efter?" Jag fastnade för dessa meningar.
Vad är det jag lyssnar efter? "Rätt svar?" Eller barnens egna funderingar och reflektioner utan att ha
några förutfattade meningar eller ett färdigt koncept över vart t.ex. ett tema ska ta vägen.
Genom att se dokumentationen och höra Mias kommentarer blir det tydligare för mig hur man kan
forska i ett projekt/tema tillsammans med barnen, och hur man kan dokumentera.
Lärandeprocessen syns verkligen på bilderna i dokumentationen.

                             Image Ref: 808-30-3977 - Large soap bubbles at the Edinburgh Fringe, Viewed 3393 times

onsdag 2 november 2011

Seminarium med Tarja Häikiö den 27 oktober

Tarjas föreläsning var intressant och tankeväckande och ger mig lust att genast börja arbeta på
detta sätt. Känner precis som Ann Åberg i boken "Lyssnandets pedagogik" att jag blir lätt uttråkad
av att göra samma saker på samma sätt. Eller kanske mest på att vara den vuxne som bestämmer
och också ofta märka hur barnen blir fort uttråkade. Till skillnad från när de t.ex. hittar en daggmask ute på gården och vi fortsätter att forska om den. Det har jag gjort med barngrupper men ändå inte tagit
med barnen i reflekterandet och gått djupare in i dokumentation och reflekterande med mina arbets-
kolleger. Det är som Ann Åberg säger:" Det krävs mod att gå i motstånd mot de naturliga fantasier
vi har om vad pedagogisk praktik är och ska vara".
Det är säkert så att man måste omkonstruera sig själv, som Tarja sa.
Tack för ett intressant seminarium!

Hur kan konst inspirera arbetet i ateliern?

Jag tror att konst kan inspirera på många olika sätt, t.ex. genom att studera olika tekniker
som konstnärer har använt sig av
I mitt arbete i Bild på olika skolor har jag ofta visat konst och design som man kanske inte
är van att se.
Det tror jag stimulerar barn att "think outside the box" och att låta fantasin flöda fritt utan
prestationskrav på att det ska bli på ett speciellt sätt.
Det väckte stor förvåning och fascination bland barnen när jag visade bilder på konst och
design som var annorlunda.
Förhoppningsvis vågade de skapa mer fritt efter detta. Lampa av banankartonger: Anneke Jakobs

söndag 23 oktober 2011

Besök på Konstbiennalen, Konsthallen den 13 okt.

Ett besök som gav berörde mig och gav mig många tankar.
Vilka av oss är egentligen konstnärer?
Vad gör vi av vår tid?
Kan konst vara vad som helst?

Det som berörde mig mest var Antonio Vega Macotelas verk, där konstnären låtit interner på
ett fängelse skapa konstverk i utbyte av tid i form av tjänster utanför fängelsets murar.
I det här konstverket har en fånge skrivit ned alla ljud han hört under en dag.
Jag kunde nästan höra ljuden, så utrycksfullt blev det.

Träff med basgruppen på Molinsgatans Förskola

Vi är på besök hos Jennie, på Molinsgatans Förskola.
Jag blev verkligen inspirerad här! Av inredningen och de små rummen i rummen som de skapat.
Jennie berättar om hur de jobbar med barnen, att de utgår från barnens egna intressen och bygger vidare på det. Vi diskuterar atelieristans roll, hur atelieristan kan bidra till att barns utforskande blir utifrån barns perspektiv. Genom att ha en kreativ och inspirerande miljö och väcka nyfikenhet bl.a.
Genom att fånga barns intressen och bygga vidare på det, och genom att jobba med pedagogisk
dokumentation och reflektera tilsammans med barn och personal.
Atelieristans roll i den pedagogiska verksamheten kan vara att inspirera och handleda pedagoger, men också att göra dem förtrogna med olika material.
"Precis som den centrala ateljén är ett komplement till avd. är atelieristan ett komplement till pedagogerna i arbetet mend barnen". Tarja Häikiö



                                          

fredag 30 september 2011

Föreläsningen med Stina Braxell

Inspirerande och tankeväckande föreläsning! Jag har försökt undvika att säga
om ett barns bild: - Vilken fin bild! Men hur många gånger har jag inte sagt:
- Vad är det? eller - Vad föreställer det? - Det ser ut som.....
Har mycket att lära. Och Stinas föreläsning får mig verkligen att få lust att lära mig!