onsdag 14 december 2011
Workshop med lera och ljud
Att överföra ett ljud till lera medans man blundar. Lät väldigt annorlunda som uppgift, men det var en ganska härlig upplevelse.Att först välja ett ljud och sen göra ljudet och se alla som satt där med sin lerklump helt koncentrerade var fascinerande. Att själv blunda och göra ljudet jag hörde var först lite svårt, eller bara annorlunda, men tiden som var 3 min. för varje ljud gick fortare och fortare. Jag tror jag försökte likna ljudet vid något och göra det.Sedan gjorde vi i grupp en skulptur av alla våra verk och tänkte ut ljud till denna skapelse.
En egen uppgift/materiallistan
Jag har virkat ett överkast till mitt barnbarn av mormorsrutor. Det blev massor av trådar kvar efter allt fästande och jag har sparat alla för att någon gång göra nåt utav dom. Jag la ut alla på ett papper, min tanke var att jag skulle göra en bild och klistra fast garnändarna. Men då jag började lägga ut dem så kändes de nästan som lera, de har legat och blivit som en tilltrasslad massa, så jag började helt enkelt bara lägga ut massan till olika mönster. Ganska oväntat resultat, men kul!
lördag 3 december 2011
Grupparbete i baslag och studiebesök på Hakefjordsgatans förskola 24.11
Härligt att få göra studiebesök här! En otroligt stimulerande miljö med små rum i rummen.
Här är lärmiljön tydlig. Blir inspirerad och vill genast börja ändra om i vår miljö.
Vi pratar om att vi måste introducera allt material som finns först och främst för barnen.
Att miljön ska vara föränderlig och utifrån vad vi jobbar med i projektet. Kanske också lite provocerande för att väcka tankar och refektioner. T.ex. lägga till något oväntat-väcka lusten att gå in i ateljén.
Lite spännande, vad kommer att hända idag? Och vi tänker att man kan använda pedagogisk dokumentation
som ett verktyg för reflektion både för barn och pedagoger för att driva och utveckla projektet vidare.
Här är lärmiljön tydlig. Blir inspirerad och vill genast börja ändra om i vår miljö.
Vi pratar om att vi måste introducera allt material som finns först och främst för barnen.
Att miljön ska vara föränderlig och utifrån vad vi jobbar med i projektet. Kanske också lite provocerande för att väcka tankar och refektioner. T.ex. lägga till något oväntat-väcka lusten att gå in i ateljén.
Lite spännande, vad kommer att hända idag? Och vi tänker att man kan använda pedagogisk dokumentation
som ett verktyg för reflektion både för barn och pedagoger för att driva och utveckla projektet vidare.
Föreläsning, Pernilla Mårtensson
En givande föreläsning, verkligen. Pernillas glädje och engagemang lyser om henne.
För mig är det centrala här synsättet på barn, är de bara kultur-och kunskapsåterskapare eller
är de medkonstruktörer av kultur och kunskap? Hur tänker vi som jobbar med barn om det?
Hon pratar också om att lärmiljöerna måste vara tydliga. Tänker vi på det? Hur möblerar/inreder vi våra förskola? Syns det direkt när man kommer in i ett rum vad man kan göra där?
Tack för en givande föreläsning!
För mig är det centrala här synsättet på barn, är de bara kultur-och kunskapsåterskapare eller
är de medkonstruktörer av kultur och kunskap? Hur tänker vi som jobbar med barn om det?
Hon pratar också om att lärmiljöerna måste vara tydliga. Tänker vi på det? Hur möblerar/inreder vi våra förskola? Syns det direkt när man kommer in i ett rum vad man kan göra där?
Tack för en givande föreläsning!
tisdag 8 november 2011
Dokumentation kring projektarbete 111103
Mia visar ett projektarbete från Solgläntans Förskola i Hisings Kärra om såpbubblor/bubblor.
" Som du lyssnar får du svar... Vad lyssnar jag efter?" Jag fastnade för dessa meningar.
Vad är det jag lyssnar efter? "Rätt svar?" Eller barnens egna funderingar och reflektioner utan att ha
några förutfattade meningar eller ett färdigt koncept över vart t.ex. ett tema ska ta vägen.
Genom att se dokumentationen och höra Mias kommentarer blir det tydligare för mig hur man kan
forska i ett projekt/tema tillsammans med barnen, och hur man kan dokumentera.
Lärandeprocessen syns verkligen på bilderna i dokumentationen.
" Som du lyssnar får du svar... Vad lyssnar jag efter?" Jag fastnade för dessa meningar.
Vad är det jag lyssnar efter? "Rätt svar?" Eller barnens egna funderingar och reflektioner utan att ha
några förutfattade meningar eller ett färdigt koncept över vart t.ex. ett tema ska ta vägen.
Genom att se dokumentationen och höra Mias kommentarer blir det tydligare för mig hur man kan
forska i ett projekt/tema tillsammans med barnen, och hur man kan dokumentera.
Lärandeprocessen syns verkligen på bilderna i dokumentationen.
onsdag 2 november 2011
Seminarium med Tarja Häikiö den 27 oktober
Tarjas föreläsning var intressant och tankeväckande och ger mig lust att genast börja arbeta på
detta sätt. Känner precis som Ann Åberg i boken "Lyssnandets pedagogik" att jag blir lätt uttråkad
av att göra samma saker på samma sätt. Eller kanske mest på att vara den vuxne som bestämmer
och också ofta märka hur barnen blir fort uttråkade. Till skillnad från när de t.ex. hittar en daggmask ute på gården och vi fortsätter att forska om den. Det har jag gjort med barngrupper men ändå inte tagit
med barnen i reflekterandet och gått djupare in i dokumentation och reflekterande med mina arbets-
kolleger. Det är som Ann Åberg säger:" Det krävs mod att gå i motstånd mot de naturliga fantasier
vi har om vad pedagogisk praktik är och ska vara".
Det är säkert så att man måste omkonstruera sig själv, som Tarja sa.
Tack för ett intressant seminarium!
detta sätt. Känner precis som Ann Åberg i boken "Lyssnandets pedagogik" att jag blir lätt uttråkad
av att göra samma saker på samma sätt. Eller kanske mest på att vara den vuxne som bestämmer
och också ofta märka hur barnen blir fort uttråkade. Till skillnad från när de t.ex. hittar en daggmask ute på gården och vi fortsätter att forska om den. Det har jag gjort med barngrupper men ändå inte tagit
med barnen i reflekterandet och gått djupare in i dokumentation och reflekterande med mina arbets-
kolleger. Det är som Ann Åberg säger:" Det krävs mod att gå i motstånd mot de naturliga fantasier
vi har om vad pedagogisk praktik är och ska vara".
Det är säkert så att man måste omkonstruera sig själv, som Tarja sa.
Tack för ett intressant seminarium!
Hur kan konst inspirera arbetet i ateliern?
Jag tror att konst kan inspirera på många olika sätt, t.ex. genom att studera olika tekniker
som konstnärer har använt sig av
I mitt arbete i Bild på olika skolor har jag ofta visat konst och design som man kanske inte
är van att se.
Det tror jag stimulerar barn att "think outside the box" och att låta fantasin flöda fritt utan
prestationskrav på att det ska bli på ett speciellt sätt.
Det väckte stor förvåning och fascination bland barnen när jag visade bilder på konst och
design som var annorlunda.
Förhoppningsvis vågade de skapa mer fritt efter detta. Lampa av banankartonger: Anneke Jakobs
som konstnärer har använt sig av
I mitt arbete i Bild på olika skolor har jag ofta visat konst och design som man kanske inte
är van att se.
Det tror jag stimulerar barn att "think outside the box" och att låta fantasin flöda fritt utan
prestationskrav på att det ska bli på ett speciellt sätt.
Det väckte stor förvåning och fascination bland barnen när jag visade bilder på konst och
design som var annorlunda.
Förhoppningsvis vågade de skapa mer fritt efter detta. Lampa av banankartonger: Anneke Jakobs
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)